Israël-Palestina: mijn ervaringen – by Kate

Israël, Palestina, het midden-oosten. Niet bepaald een plek waar je meteen aan denkt als je wilt gaan reizen – of je moet twee weken in Eilat willen liggen (ook leuk!). Toch is het een mooi land om te ontdekken, de bevolking is vriendelijker dan je zou denken en lang niet zo gevaarlijk als de media je laat denken. Ik zal in deze post mijn ervaringen met jullie delen!

As we speak, woon ik al een paar maanden in Israël, in een dorpje in de Negev-woestijn. De dichtstbijzijnde grote stad is Beersheba. Ik heb het erg naar mijn zin – het is me erg meegevallen. Mensen vroegen me: Kate, ben je niet goed wijs??? Maar het is zo’n mooi land, divers, uniek. De mensen zijn bijzonder, de joden en de Palestijnen. Zo vriendelijk, je zou alle negativiteit bijna vergeten.

Mijn ‘must-sees’ in het Heilige Land

  • De Dode Zee: je drijft lekker, hangt lekker rond. Beetje de huid scrubben met het zout. Pas op met wondjes ;). Plus, geen vissen en enge zeemonsters (mijn grootste angst LOL), vanwege het hoge zoutgehalte.
  • Jeruzalem: heiligste plek op aarde, hallo?  De mooiste stad ter wereld. De oude stad is PRACHTIG, de geuren en indrukken zijn onbeschrijflijk. De klaagmuur is geweldig bijzonder en de rotskoepel… En je loopt waar Jezus Christus ooit heeft gewandeld. Religieus of niet, dat is een geweldig idee.
  • Tel Aviv Yafo: een mooie kuststad waar oud en nieuw elkaar ontmoet. Tel Aviv is een moderne stad, en midden in de stad bevindt zich de oude stad Jaffa. Een waanzinnig contrast. Tip: loop langs de kustlijn en geniet van je uitzicht

Ik heb nog niet alles gezien maar ben dat zeker van plan. Dit is mijn wish list:

  • Hebron/Al Khalil: de west bank. Sinds ik een kleutertje was, heb ik een connectie met alles wat Arabisch is.
  • Golan Heights
  • Jenin

Zijn jullie weleens in Israël/Palestina geweest?

Geef een reactie

