Studentenleven in Shanghai – by Kate

In de herfst van 2010 heb ik in Shanghai op school gezeten, als uitwisselingsstudent.

Vlak voor de zomervakantie kon je je op mijn school inschrijven voor een uitwisselingsproject naar Shanghai, China. Nou, dat leek mij wel wat! Ik heb me meteen ingeschreven. Iedereen kon zich inschrijven, dus ik achtte mijn kans niet groot. Maar proberen kan altijd… Er mochten in totaal 6 studenten mee.
De intake volgde en een tijd later ontving ik het bericht: ik mocht naar China! Ik heb me zelden zo blij gevoeld.

In oktober was het zover: ik ging naar China. De vlucht duurde oneindig lang en toen we aankwamen, was ik doodop. M’n eerste schooldag was dramatisch, ik had een jetlag van hier tot Tokyo (heheh).

Wat me het meeste opviel: Chinese studenten zijn enorm gedisciplineerd. Elke ochtend gezamenlijk sporten, bijvoorbeeld. En ze hebben enorm veel respect voor de leraren, ze staan op en groeten de leraren. Docenten zijn bijna heilig, lijkt het!

Op het schoolterreind bevindt zich een aantal campussen waar de studenten wonen, een bibliotheek, een restaurant, schoolgebouwen met uitgebreide en professionele klaslokalen (echt, ik kwijlde over de equipment daar!) en sportvelden.

Het studentenleven daar was leuk; KFC en pizza’s laten bezorgen en opeten op ons dakterras, shoppen in badass malls, ‘student games’, zolang we om 21:00 maar thuis waren ;).


Mijn studentenhuis

Shanghai is een geweldige shopstad, waar je ook wat van de Chinese cultuur kunt proeven. Zeker een aanrader.


Geniet van de ‘rust’ en drink een Starbucks en ontsnap de drukte van deze metropool


Monniken in een tempel, midden in het drukke Shanghai 


Een stukje Chinese cultuur midden in Shanghai

Studeren of stage lopen raad ik iedereen aan! Het is een leerzame ervaring, en je doet er ook veel levenservaring mee op!

Alle foto’s zijn door mijzelf gemaakt!

One Comment Voeg uw reactie toe

  1. ambermodeblog schreef:

    Wauw, dat getuigt echt van lef. 🙂 Ik wil meer lezen over jouw ervaringen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

