Jeruzalem – by Kate

Jeruzalem: een stad met een eeuwenoude geschiedenis, een belangrijke stad in drie grote religies: het christendom, jodendom en islam. De hoofdstad van Israël en Palestina. Mijn favoriete plek op deze aardbol.

Ik kom graag in Jeruzalem. Waarom? Omdat je elke keer nieuwe dingen ontdekt. Ik kan dagen in de oude stad lopen, en elke keer denk ik: Wauw, dit steegje ken ik nog niet!

Ik geniet van de geuren in de oude stad, de heerlijke geuren van de specerijen, de nana, de shewarma… Het ge-yalla om me heen. Als ik hier loop weet ik: dit is
mijn plek, ik hoor hier thuis

Het is een magische stad, er hebben hier veel historische gebeurtenissen plaatsgevonden. Ik ben niet christelijk, maar het feit dat ik heb gelopen, waar Jezus heeft gelopen, is fantastisch.

Op mijn chillplekje heb ik een uitkijk op de rotskoepel, de moskee met die mooie gouden koepel. Direct naast deze moskee, staat de AlAqsa moskee, een erg belangrijke moskee binnen de islam. Ik kom hier erg tot rust. Hier bevindt zich ook de klaagmuur, of de Westmuur.

De prachtige rotskoepel en AlAqsa bevinden zich op de Tempelberg (Arabisch: Haram al Sharif, Hebreeuws: Har ha-Bayit). Ik heb de tempelberg eenmalig bezocht, steeds als ik er heenwilde, was het gesloten. Wat ik begreep, is dat toeristen ’s ochtends tot 11 erin kunnen, en ook een paar uurtjes in de middag. Het is zeker een aanrader.

Mocht het niet mogelijk zijn om de Tempelberg te betreden, kun je wel genieten van dit mooie uitzicht. Deze foto is genomen vanaf de Jewish Quarter tegenover de Tempelberg/Klaagmuur

One Comment Voeg uw reactie toe

  1. J van Sas schreef:

    Een geweldig land Jeruzalem , snap het dat je daar wil zijn Kate !👍

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

