City Trip Dublin – by Kate

Dublin, de hoofdstad van Ierland – het land van mijn (Kate’s) voorouders (moeders kant). Ik ken deze stad alsof ik er de burgermeester ben. Vraag je aan mij: “Waar zit dit en dat in Rotterdam?”, dan heb ik 9/10 geen flauw idee waar je ’t over hebt. Vraag je: “Waar is dit en dat in Dublin?”, dan kan ik dit gedetailleerd uitleggen. Deze blog zal gaan over de leukste stad van Europa 😉

Temple BarDublin is de hoofdstad van de republiek Ierland, en ligt op nog geen 2 uur vliegen van Amsterdam. De eerste officiële taal is Iers, maar je kan er prima terecht met de Engelse taal. Je betaald met de Euro, lekker makkelijk dus! Je kan dus direct beginnen met shoppen; je kunt je helemaal uitleven in de winkelstraatjes en malls. ‘S avonds ga je natuurlijk naar de Temple Bar Street om een Guinness te drinken, of een glas wijn van €8. Uitkijken voor vrolijke aangeschoten hobo’s 😉

Vanuit Dublin zit je ook in no time in de natuur. Boek een trip naar de Wicklow Mountains en Glendalough, hier krijg je absoluut geen spijt van!

Shop til you drop
Het is geen geheim dat ik van shoppen hou. Laat ik jullie dan maar meteen verblijden met de hotspots in Dublin:

  • O’Connell Street: Deze elegante straat – vol winkels en restaurants – is 1 van de breedste straten van Europa. De straat is vernoemd naar de Ierse nationalistische leider Daniel O’Connell, zijn standbeeld kun je vinden aan het begin van de straat, tegenover de O’Connell brug (deze brug is even breed als dat ie lang is). Je vindt hier de Penney’s (Ierse variant van de Primark), toffe schoenenwinkels, de Ann Summers… Tussen het winkelen door kun je koffiedrinken op een terrasje of een burger eten bij De Kantine – ofwel de La Pizza!Glendalough
  • Henry Street: Ben je helemaal klaar met O’Connell? Ga dan een zijstraatje in. De Henry Street, waar je doodgegooid wordt met leuke betaalbare winkels en warenhuizen. Je vindt hier ruim 200 winkels, zoals The Body Shop, H&M, VEEL schoenenwinkels, Debenhams (warenhuis), Lush, Penney’s en ga zo maar verder. Je kunt hier ook genieten van gezellige straatmuzikanten.
  • Grafton Street: Steek eens de Liffey over, ga de O’Connell brug over. Vlak voor de Grafton Street, ontmoet je Molly Malone, dit was vroeger althans zo. Ik heb vernomen dat Molly inmiddels pleite is. Direct door naar Grafton Street dus, want er moet geld gespendeerd worden.
  • Stephens Green: Loop de Grafton Street uit, geniet van de straatartiesten, om vervolgens naar deze bloedmooie mall te gaan. Deze mall bevindt zich tegenover het mooie parkje St. Stephens Green.

MollyMalone

Eten & drinken
Er moet natuurlijk ook gegeten worden. Laat je dat nou goed kunnen doen in Dublin. Wanneer ik in Dublin ben, ben ik niet zo van de wine and dine. Doe mij maar een lekker knusse pub, gooi een hamburger op m’n bord met fresh Irish beef, een verse groentesoep en je hoort me de hele avond niet meer. Simpel is niet vies, simpel eten staat wat mij betreft gelijk aan GODDELIJK ETEN. In Ierland wel, in ieder geval. Helaas zijn er een aantal pubs gestopt met het serveren van eten, dus helaas is deze lijst kort. Maar geloof me: stap een random pub in, en je eet er gegarandeerd lekker.

  • La Pizza: Of zoals ik en mijn moeder hem noemen: de kantine. Een lekker groot glas cola, verse groentesoep, een verse beefburger, home made knoflookbrood, potato wedges…. Dit bestel ik altijd.
  • Pablo Picante: Ik hou van pittig voer en het kan me niet pittig genoeg. Ik gooi overal sambal doorheen, en een Madame Jeannette kan ik wel aan. Het meisje van de Pablo moet gedacht hebben: you’re going dooooown! Ik bestelde een burrito met de heetste saus. IK.GING.DOOD. Zo heet! Het was wel superlekker, maar HEET. De Pablo heeft wel het lekkerste Mexicaanse eten ooit. Je kan kiezen tussen een aantal sausjes.
  • AvocaEen cafeketen in Ierland, je vindt ze op een aantal plaatsen. Die scones zijn een godsgeschenk.

Ik heb echt zoveel leuke herinneringen aan Dublin. Zo zijn ik en m’n moeder ooit naar de Guinness fabriek geweest, waar volwassenen een groot glas Guinness krijgen na hun bezoek. Uiteindelijk hebben we een tijd rondgereden in de bus (“Kate, laat mama maar even met rust, mama voelt zich niet lekker…”), omdat de Guinness niet zo goed viel haha.

Dublin is een geweldige stad. Zo ontzettend gezellig en de mensen zijn er vriendelijk – zelfs wanneer ze dronken zijn.

Zijn jullie ooit in Dublin geweest?

Groetjes, Kate

3 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Pecozi schreef:

    Wat heb ik genotent , en als ik ’s avonds moe was wilde jij weer verder shoppen, ik maakte me dan geen zorgen want Dublin is zo veilig.

    Like

  2. Pecozi schreef:

    Leuk verhaal!👍🏻👍👍🏿

    Like

  3. Eline schreef:

    Leuk om te lezen! Dublin staat zeker op mn lijstje!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

