Citytrip Krakau & Auschwitz – by Kate

Krakau, een mooie stad in Polen. Is weer eens wat anders dan Londen, Rome of Parijs, maar niet minder leuk! Er valt genoeg te beleven in deze Poolse stad!

Synagoge Krakau

In 2013 heb ik Krakau bezocht, samen met mijn vader. Waarom? Wij wilden Auschwitz bezoeken. Dit was iets wat ik alleen met m’n vader wilde doen. We besloten er meteen een aantal dagen te verblijven, in het Sheraton hotel met uitzicht op het Wawelkasteel. Het hotel was prachtig, en het ontbijt was uitgebreid en lekker. De excursie naar Auschwitz Birkenau hebben wij in het hotel kunnen boeken.
kate sheraton

We zijn vanaf Amsterdam naar de hoofdstad Warschau gevlogen. Hiervandaan hebben wij de trein naar Krakau genomen, een flinke rit. Dit vond ik een leuke ervaring, we hebben zo wat van het land kunnen zijn. En er bevinden zich stopcontacten in de trein! De stoelen zaten erg comfortabel en er kwam een dame langs met koffie en thee.

Na ruim 3 uur kwamen wij aan in Krakau. We besloten naar het hotel te lopen, zo zagen we ook meteen wat van de stad. Wat een gezellige sfeer hing er! Wij hebben direct de excursie kunnen boeken.

Omdat het een nogal gevoelig onderwerp is, wil ik niet teveel over Auschwitz kwijt. Er hangt een sfeer in de lucht, die ik nooit eerder heb gevoeld. Je kunt erover lezen, of naar een programma
Ingang Auschwitzkijken
over dit onderwerp, maar het maakt 100x meer indruk wanneer je er loopt. Ik krijg nu, wanneer ik erover schrijf, weer tranen in mijn ogen. Wij hebben de barakken op het terrein bezocht, zoals de kampgevangenis, en het is ongelooflijk om te zien. Er werden veel mensen in een veel te kleine ruimte gezet; ik zou al gek worden als ik er alleen zou moeten zitten. In een ander blok werden er medische experimenten, bijvoorbeeld met tweelingen,  uitgevoerd. Ook zijn we in een gaskamer geweest. Deze is na de oorlog herbouwd. De gaskamer was bedoeld voor arbeidsongeschikten. De omgekomen gevangenen werden hierna verbrand in het crematorium. Ik heb de gehele dag met een zwaar gevoel rondgelopen. Ik werd vooral emotioneel, toen een groep Joodse mensen ‘Hatikwa’ (‘Hoop’, Israelisch volkslied) zongen.

Het verleden is een contrast met het huidige Polen. Ik heb van Krakau genoten, en dat had ik absoluut niet verwacht. Er is genoeg in het centrum te beleven; de historische gebouwen zijn mooi en je kunt er goed shoppen.

Dit moet je absoluut zien wanneer je in Krakau bent:

  • Kazimierz – een wijk in Krakau. Hier woonde veel Joden en je kunt hier veel synagoges vinden, zoals de Oude Synagoge. Deze synagoge stamt nog uit de 15e eeuw en is eveneens de oudste, nog bestaande synagoge in Polen
  • De grote markt
  • Wawelkathedraal
  • Wawelkasteel
  • Sukiennice, een lakenhalkrakau centrum

Wat Krakau ook erg aantrekkelijk maakt, is dat het erg betaalbaar is. Vergeet dus niet een extra koffer mee te nemen ;), en hou je vooral niet in wanneer je een hotel boekt. Pak flink uit en geniet ervan!

Do widzenia,

Kate
IMG_5872

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Pecozi schreef:

    Was onvergetelijk.

    Like

  2. J van Sas schreef:

    Ja Kate ben er zelf nog nooit geweest . Maar zoals jij er over vertelt en schrijft maak ik het bijna zelf mee , en ja het blijft altijd een gevoelig onderwerp . Moet nooit meer gebeuren nooit meer.ga zo door met je ervaringen op te schrijven lees het met veel plezier ! Xxx

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

