Vrijwilliger in een Kibboets – by Kate

Vrijwilligerswerk in een kibboets, dat klinkt wel erg seventies en hippie-achtig! Wietrokende jongeren rond een kampvuur. Mijn vader wilde er vroeger erg graag heen, en hij heeft mij de afgelopen jaren vaak gevraagd: Waarom ga jij niet naar een kibboets? Bestaan er nog wel kibboetsen? Jazeker! En ik ga jullie er alles over vertellen.

Wat is een kibboets?
Dit is van oorsprong een landbouwnederzetting in Israel – voorheen Brits mandaatgebied Palestina. De kibboets bestond dus al voordat de staat Israel werd gesticht. In de kibboets is iedereen gelijk en deel je alles met elkaar. Ik ken een aantal mensen die opgegroeid zijn in een kibboets, net als hun ouders en grootouders. Een vriend vertelde mij, dat zijn oma uit een rijke, Joodse familie naar Palestina kwam en in een kibboets kwam wonen. Haar bezittingen werden afgegeven aan de kibboeKibboets Nir Ozts. Op een dag kreeg zij een ontzettend dure bontjas toegestuurd vanuit Duitsland, een cadeau van haar familie. Zij moest direct haar bontjas afgeven, deze werd verkocht. De kibboets kocht van dit geld een traktor. Tot voor kort sliepen de kibboetskinderen op een speciale zaal, en niet bij hun ouders thuis. Tegenwoordig slapen de kinderen gewoon thuis

Ik heb veel kibboetsen bezocht, en bij een aantal heb ik er gelogeerd – Gvulot, Nir Oz, Dafna en een kibboets bij de Kinneret (Meer Tiberias). Op elke kibboets hangt er een fijne en gezellige sfeer. En elke bewoner (native of vrijwilliger) zijn allemaal even lief en gastvrij.

Joodse feesten heb ik gevierd in Gvulot, in de gemeenschappelijke ruimte. Een soort kantine. Ik kan gerust zeggen dat ik een familie rijker ben. Ik heb momenteel vrienden in Gvulot en Nir Oz zitten, die daar als vrijwilliger werken. De een is werkzaam in de pub, de ander werkt als klusjesman, en de rest werkt op het veld. Iedereen deelt de mening: NOOIT MEER NAAR HUIS! De een is nog enthousiaster dan de ander. Je maakt een hoop nieuwe vrienden EN je leert Israel op een bijzondere manier kennen.

Vrijwilligers krijgen overigens gewoon betaald, de salarissen kunnen flink variëren. Je hoeft je overigens geen zorgen te maken over je huisvesting, dit wordt geregeld door de kibboets. Ook over je lunch hoef je niet in te zitten. Je bent welkom in de gemeenschappelijke eetzaal.
kibboets

Heb jij zin in een bijzondere ervaring? Weet je even niet wat je na je opleiding wil doen? Dan kan ik een kibboets aanraden.
Je kunt via Oppenheim Travel jezelf aanmelden bij KPC. Zij helpen je verder, je krijgt via hun een link toegestuurd met een aantal formulieren. De rest wordt geregeld door KPC en Oppenheim.

Heb jij weleens van een kibboets gehoord?

Groetjes, Kate

One Comment Voeg uw reactie toe

  1. Pecozi schreef:

    Mooie ervaring!

    Like

Geef een reactie

