Wonen in het buitenland: wat ik mis uit Nederland

on

Wonen in het buitenland is een geweldige ervaring die ik iedereen zal aanraden. Ik leerde op mijn eigen benen staan, en kon niet zomaar de hulp van mijn moeder inschakelen. Je leert binnen no time om zelfstandig te worden, je bent echt op jezelf aangewezen.

Nadat je bent gesetteld, en je zit in jouw nieuwe ritme, dan zul je zien dat je veel dingen uit Nederland (of waar je ook eerder heb gewoond) gaat missen. Dit had ik in ieder geval wel. Het begon toen mijn huisgenote zei: Ik vind Nederlandse poffertjes en stroopwafels zo lekker… In Israël zul je moeilijk Nederlandse producten vinden; ik ben alleen Conimex producten tegengekomen in Jeruzalem.

Ik vertelde mijn ouders dat ik bepaalde dingen enorm mistte, waarna mijn moeder vroeg om een lijstje zodat zij een pakketje toe kon sturen. Mocht jij iemand kennen die naar een ander land is verhuisd: je maakt iemand ZO blij met een pakketje, echt!

Helaas kon mijn moeder natuurlijk niet de hele supermarkt toesturen, maar ik verlangde zo naar:

  • 127Calvé pindakaas, want Israëlische pindakaas is gewoon BLUH
  • Paprikachips
  • Stroopwafels
  • Poffertjes
  • Oliebollen
  • Drop
  • Chili con carne

En weet je wat ik ook echt aan Nederland mistte? Het openbaar vervoer. Ja, serieus. Toen ik stage liep in Rijswijk, reisde ik dagelijks met de trein. Wat een torture, elke dag vertraging en uitvallende treinen!

In mijn regio rijden er geen treinen, maar bussen. Het dichtstbijzijnde treinstation is in Beer Sjeva! Je springt niet zomaar op de fiets, want ik woonde ruim 50 km bij Beer Sjeva vandaan. Tenzij je een aardige buurman of collega met een auto hebt, moet je met de bus, inclusief 1 of 2 keer overstappen. Heb je de bus gemist? Haha, laugh on you.

Na mijn busavonturen in Israël lijkt het mij helemaal niet erg meer om een paar minuutjes extra te wachten op de trein. Het rijdt in Nederland tenminste redelijk frequent!

En dan… de goedkope cosmetica in Nederland (en Duitsland haha). In Nederland gebruik ik altijd Dior en Chanel, wat al niet goedkoop is. In Israël bleken mijn favoriete producten echt MEGA duur te zijn, zo’n 20 euro duurder. “Dan maar L’Oreal, dat is ook wel een goed merk.”. Guess what? Mascara van L’Oreal is duurder of even duur als de Chanel mascara als je deze in Nederland zou kopen. Huilen! Gelukkig kreeg ik een leuk verjaadagscadeau van mijn familie uit Nederland!

Wat zou jij missen als je in het buitenland zou wonen?

One Comment Voeg uw reactie toe

  1. Pecozi schreef:

    Leuk verhaal,interssant !
    🐪🐪😎😎🐪🐪

    Like

Geef een reactie

