Wonen in het buitenland (2)

 

Ik heb ook een tijdje in het buitenland gewoond. Dat waren vijf mooie maanden in Spanje. Mocht je ooit een kans krijgen om een tijdje in het buitenland te gaan wonen, doe het! Het is aan te raden. Je leert op je eigen benen te staan, opeens moet je allerlei dingen besluiten dat voorheen niet moest en het is gewoon anders dan Nederland. Tijdens mijn avontuurtje in Spanje besefte ik een paar dingen over Nederland. Hoewel wij altijd klagen over ons kikkerlandje is het hier toch goed geregeld. Je krijgt een goed salaris, openbaar vervoer rijdt overal en je hebt winkelcentra.

Wat een van de dingen dat ik in Spanje echt miste was een goede winkelcentrum. Begrijp mij niet verkeerd, in Spanje hadden ze wel winkels. Maar een leuke winkelcentrum waar je niet zoveel hoef te zoeken en van alles kunt kopen… hadden zij daar niet echt.

Wat ik miste:

  • Pindakaas
  •  Winkelcentrum
  • Bruin brood
  •  OV-kaart

Hoewel ik niet vaak pindakaas at, miste ik dat daar toch wel een beetje. Winkelcentrum waar je alles kunt vinden en niet tig straten af hoef te struinen voor een leuke schoenenwinkel, is wat ik echt miste. Of een telefoonwinkel war ze Spaanse simkaarten verkochten. Verder verkochten zij voornamelijk stokbrood. Ook lekker als ontbijt maar het begint te vervelen. Zij verkochten ook brood. Maar dat was goor en domweg niet te eten. Verder was er vlakbij mijn kleine appartement een bushalte. Het was makkelijk om op de bus te stappen. Je kon ook een ritten kaart met 10 ritten kopen. Of losse kaartjes maar daarvoor moest je telkens contant betalen. Het is eigenlijk wel fijn om een ov-kaart te hebben. Geen gedoe met kleingeld en lekker snel een bus, trein of tram in. Hoewel ik in Spanje alleen gebruik maakte van de bus.

Toen ik weer in Nederland zat om mijn diploma te ontvangen en mijn vervolgstudie te doen miste ik ook wel weer een paar dingen van Spanje.

  • Vrijheid
  • Gezellig ’s avonds op een terrasje zitten
  • Op jezelf wonen
Eettent op strand genaamd: Sanguli
Kunstwerk bij de haven van Cambrils.

De vrijheid om te staan en te gaan waar je naar toe wilt. Je hoeft geen verantwoording af te leggen. Verder woonde ik in een toeristische oord (Cambrils & Salou) en waren er leuke kroegen en barretjes genoeg. Ik woonde ook vlakbij het strand en kon ik een verfrissende duik nemen na een lange werkdag. Of in het zwembad van een hotel. Dat deed ik graag en eigenlijk was het ook een beetje illegaal aangezien het alleen voor gasten is. En ik woonde daar voor het eerst op mijzelf. Eerst met twee andere dames maar zij gingen eerder weg. Uiteindelijk leefde ik meer dan een maandje op mijzelf. Het was een leuke ervaring, wonen met de andere twee meiden en alleen. Zelf koken, de was doen, schoonmaken. Bepaalde beslissingen nemen zoals wat we gingen eten. Op onze centjes letten. Op jezelf wonen is een hele ervaring op zich en maakt je zelfstandig.

Ik woonde een paar bushaltes van het winkelgedeelte af. Ik kon ook lopen maar dat duurde uiteraard wat langer. Aangezien het een toeristische oord was waren de winkel lekker tot laat open. Het waren leuke tijden.

Ik kan het iedereen wel aanraden. Mocht jij de kans hebben om stage te lopen in het buitenland of gewoon een paar maanden werken, DOE HET! En geen gezeik dat je een vriend of vriendin hebt. De ervaring van het buitenland blijft jaren mee. En laten wij eerlijk zijn; ervaring in het buitenland is voor altijd en relaties kunnen stuk gaan.

Wat zou jij missen van het buitenland?

Geef een reactie

