Reisverslag: Egypte

on

In 2010 is mijn droom uitgekomen; toen ben ik namelijk naar Egypte afgereisd. Ik heb met mijn moeder een nijlcruise gemaakt en zo van het hele land mogen genieten. Het is natuurlijk al even geleden, maar ik doe mijn best om erover te vertellen!

Wij vlogen van Amsterdam naar de stad Luxor. Daar gingen wij aan boord en vaarde wij van bestemming naar bestemming. Het was een leuk schip, waar we dagelijks lekker konden eten. Af en toe was er een feestje. Wij sliepen elke dag erg lekker, en genoten van ons uitzicht wat steeds veranderde. Wij hebben ook eenmaal een treinreis gemaakt, wat ik echt fantastisch vond. Dit was een slaaptrein en wiegde mij als een baby in slaap.

Ik heb tijdens deze reis veel tempels en piramides gezien, maar dit is zeker mijn ‘must-see’ lijstje wat betreft Egypte:

  1. Tempelcomplex Abu Simbel: Je kent waarschijnlijk wel de prachtige tempels met vier gigantische beelden. Deze tempels zijn gebouwd in de tijd van Ramses II uit de 19e dynastie. De grootste tempel is gewijd aan de goden Ra-Horachte, Amon-Rah, Ptah en de vergoddelijkte Ramses de tweede. De kleinere tempel is gewijd aan de godin Hathor en de echtgenote van Ramses, namelijk Nefertari. Dit vond ik zonder twijfel het meest indrukwekkende wat ik ooit heb gezien.
  2. Kom Ombo: Dit vond ik ook zo’n bijzonder plekje, ik vind Egyptische goden gewoon zo interessant… Een gedeelte van deze tempel is gewijd aan Horus, de valkengod, en de andere gedeelte is gewijd aan Sobek, de watergod. Sobek had de bek van een krokodil en stond symbool voor de vruchtbaarheid van de Nijl en de kracht van de farao’s. Het was erg druk, maar het was zeker een bezoekje waard.
  3. Egyptisch Museum Cairo: In dit gigantische museum van Cairo vind je veel objecten uit de Egyptische geschiedenis. Het meest belangrijke stuk is toch wel het bekende gouden masker van Tutankhamun, helaas mochten wij hier geen foto’s van maken. Naast dit beroemde masker, kun je hier ook mummymaskers vinden van andere farao’s.
  4. Vallei der Koningen: Hier zijn tempels aangetroffen uit verschillende tijden. Je vindt hier de tombe van onder andere Tutankhamun. Veel graven zijn helaas geplunderd, zoals het graf van Ramses IV. Er valt gelukkig wel nog steeds genoeg te beleven in de vallei, je kunt nog genoeg mysterieuze graftombes betreden. Dit mag je absoluut niet missen wanneer je in Egypte bent.
  5. Gizeh: Egypte staat natuurlijk het bekend om de piramiden van Gizeh. Gizeh is een voorstad van de hoofdstad Cairo. Je vindt hier enkele piramiden en het bekende Sfinx. Tip: wanneer jij in Cairo verblijft, zoek een hotel met uitkijk op de piramiden. Wij hadden een uitzicht op de piramiden en dat vond ik in ieder geval erg gaaf. Nog een tip: pas op met vervelende Egyptische heren, die vriendelijk overkomen maar erg agressief kunnen reageren wanneer jij aangeeft bijvoorbeeld geen foto wil laten maken door zo’n beste man.

Al met al was dit een mooie reis. Ik kan zeker een nijlcruise aanraden; je vaart lekker over de Nijl, je komt langs alle belangrijke plekken en je kan vanuit het zwembad genieten van een prachtig uitzicht.

Één reactie Voeg uw reactie toe

  1. J van Sas schreef:

    Geweldig Kate je reis verslag , zo boeiend om te lezen ! Op naar het volgende verslag die ongetwijfeld nog zal komen ! Genieten met al je reizen die nog komen gaan . T O 😘

    Like

Geef een reactie

