Bijzondere Arabische uitdrukkingen

on

Ik vind de Arabische taal prachtig en ik zou het erg graag vloeiend willen spreken. Ik doe mijn best om het te leren, en tijdens mijn reis naar het vloeiend spreken van deze taal ben ik leuke en mooie uitdrukkingen tegengekomen. Deze deel ik graag met jullie.

IMG_7229

Mitl el-atrash bilzaffe
Als een doof persoon op een feest. Een zaffe is een geweldig Arabisch feest, het is een luid feest. Wanneer Arabieren iets te vieren hebben, zoals een bruiloft, mag iedereen het weten!  Deze uitdrukking betekend: deze persoon heeft geen idee, of dit heeft absoluut niets met dat te maken. Zoals een doof persoon op een luid feest.

Ya’tik el’afi
Mag Hij je gezondheid brengen
. Een aanmoediging wanneer iemand hard werkt, en jij hoopt dat God/Allah deze persoon kracht geeft om vooral zo door te gaan. De persoon antwoord terug met: Allah ya’fik.

Nai’man
Gelukzalig. Dit gebruik je wanneer iemand bijvoorbeeld uit de douche komt, of naar de kapper geweest! (Ben jij naar de kapper geweest! Nai’man!). Eigenlijk wens jij iemand een gelukzalig kappersbezoek. Ook kun je zeggen: het is hier echt naim, het is hier leuk!

Elhemdilla ‘assalameh
Met deze uitdrukking wil jij eigenlijk zeggen: dank Allah (of God) voor vrede en veiligheid. Dit kun jij zeggen wanneer iemand terugkeert van een reis, uit het ziekenhuis komt of uit een gevaarlijke situatie komt.

Sabah al nour wal yasmin
Ochtend van licht en jasmijn. Dit antwoord jij wanneer iemand jou goedemorgen wenst; lief toch? Goedemorgen is trouwens sabah al khair.

Zo zijn er nog veel mooie uitdrukkingen. Ook vind ik het mooi dat wanneer jij een Arabisch persoon iets wenst, deze persoon jou groet met een dergelijke wens terug. Bijvoorbeeld: as-salamu aleikum (vrede over jou) -> wa aleikum as-salam (en over jou ook vrede).

Geef een reactie

