De bezette Palestijnse gebieden

on

Beste lezers,

Na een afwezigheid van een paar maanden heb ik besloten weer te bloggen. Het waren heftige maanden die in teken stonden van mijn zieke moeder. Nu het dagelijkse leven weer op gang komt, leek het me fijn om weer te bloggen.

Zoals jullie misschien weten, heb ik in Israël gewoond. Omdat ik voornamelijk werkte, heb ik niet veel kunnen reizen. De plannen waren er wel, maar helaas heb ik niemand kunnen overhalen om naar Palestijns gebied te reizen. Dit is tijdrovend en lastig. 

Ik ben één keer naar bezet gebied geweest, een plaatsje genaamd Barta’a. Helaas was dit een bliksembezoek, maar wel bijzonder. Het verhaal achter dit stadje is hartverscheurend; in de jaren 40 werd het stadje verdeeld tussen Israël en Jordanië. Het was vrijwel onmogelijk om naar ‘de andere kant’ te reizen. Heel erg als jouw familie zich aan de andere kant bevindt.

Tegenwoordig is het reizen van en naar Palestijnse gebieden gewoon mogelijk. Je wordt bij de checkpoints gecontroleerd alvorens jij het gebied kan betreden. Vanaf Jeruzalem gaan er verschillende bussen naar bijvoorbeeld Hebron en Ramallah. Natuurlijk kun jij via touroperators georganiseerde reizen boeken.

Wat is er te doen? 

  • Hebron: Grot van Patriarchen 
  • Ramallah: Het Mukataa, het graf van Yasser Arafat
  • Bethlehem: Geboortekerk van Jezus, de Melkgrot

Dit zijn de voornaamste redenen, wat mij betreft, om deze plekken te bezoeken. Natuurlijk is het ook bijzonder om lokale Arabische marktjes te bezoeken. Aangezien het toch een gevoelig gebied is, raad ik aan om van te voren te checken of een bezoek aan de bezette gebieden aan te raden is. Boek desnoods een georganiseerde trip naar het Palestijns gebied. 

Zijn jullie ooit afgereisd naar Palestina of Israël? 

 

5 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Jannie van Sas schreef:

    Heel fijn om te weten hoe of wat . Altijd makkelijk om een beetje te weten waar de leuke zijn . De bezienswaardigheden zijn daar talloos ? 😘

    Liked by 1 persoon

  2. Isa schreef:

    Ik hoop dat het beter gaat met je moeder?

    Liked by 1 persoon

    1. Kate schreef:

      Helaas heeft ze de strijd verloren, maar on the other hand heeft ze haar rust gevonden en is ze op een mooiere plek!

      Like

      1. Isa schreef:

        Ohh wat erg. Je schijnt er vrede mee te hebben. Alsnog gecondoleerd.

        Liked by 1 persoon

      2. Kate schreef:

        Bedankt 🙂

        Like

Geef een reactie

