Mijn leven als een krantenbezorger

Ik ben dus afgestudeerd aan MBO niveau 4 Toerisme aan het Albeda. Maar krijgen wij daar banen mee? Nee. Ook het feit dat ik een niveau 2 heb als Administratief Medewerker is blijkbaar ook niets. Ik heb mij de laatste maanden rot gesolliciteerd, van kranten naar horeca medewerkers en als oproepkracht. Vorige week kreeg ik een telefoontje van een sportschool. Ik had daar gesolliciteerd als baliemedewerker oproepkracht. Ik moet toch was? Of ik op gesprek wilde komen. Ja, hoor. Ik had wel interesse. Gisteren heb ik het gesprek gehad en volgende week dinsdag krijg ik de uitslag te horen. Het is 8 euro bruto, dat is niet zo veel maar alle beetjes helpen om mijn HBO door te komen zonder een lening af te sluiten. Dat is mijn doel en ik ben van plan om dat te behalen.

Op maandag kreeg ik weer een telefoontje. Het ging over het feit dat er een wijk is vrijgekomen en of ik wilde werken. Ik dacht; huh? Heb ik eindelijk een beetje geluk? Nu denk ik dat ik afgewezen word voor de sportschool. Zoveel geluk, dat kan echt niet. Ik heb zoveel gesolliciteerd, soms helemaal geen reactie gekregen of dat ze al genoeg kandidaten hebben gehad. Vandaar mij oh zo aflatende negativiteit.

Maar goed, over het telefoontje. Krantenwijk was vrijgekomen, lag vlakbij mijn huis, of ik wilde komen werken. Bla bla, en toen: de kranten moeten voor 07.00 uur worden bezorgd. Ik verwacht dat jij morgen om 04.00 uur bij de depot staat. FUCK! Daar gaat mijn nachtrust. Maar goed, het is geld. Dus mijn antwoord was geen FUCK maar een dikke JA.

Ik ging die avond al om 21.00 uur naar bed. En je kan wel begrijpen, ik sliep natuurlijk niet meteen. Ik heb twee wekkers gezet. Ik word wakker van 1 wekker maar als die ene het niet doet… Slaap ik natuurlijk gewoon verder. Ik had de wekker gezet op 03.00 uur. De eerste nacht ging ik er lekker vlot uit. Ik had al kleding klaargezet, even wassen en wat eten en om 03.45 uur weg op mijn fietsje. Ik loop mee met een man en hij werkt mij in voor drie dagen. Tot morgen dus. We gingen met de auto dus vouwde wij de krantjes. Ik heb een groot deel van wijk (1/3 van de wijk) en ik had meer dan 180 krantjes. AD, Trouw, Volkskrant enzovoort. We gingen met de auto en hij legde de  route uit en wat jij het beste kan doen. Hij deed het meeste werk. Ik stond erbij en keek er naar. Nee hoor, ik kruiste de nummers af, deed nummers bij de straten zodat ik de volgorde weet. De looplijst is van A-Z. Niet zo handig rijden. Vandaag gingen wij weer met de auto en gaf hij mij meer tips. Ik mocht het zelf doen op een paar krantjes na, dat hij zelf gedaan. Morgen mag ik echter zelf op de fietsje gaan. Dan gaat hij met de auto. Juist ja.

Over het kranten bezorgen zelf. Kronkelende paadjes, straten die niet helemaal recht waren, nummers die niet zo goed te zien waren, vervelende brievenbussen waar ik niet gemakkelijk een krantje in kan steken. Ik kan mijn lol niet op. Na een tijdje weet jij natuurlijk waar de krantjes en de juiste nummers zijn. Ik heb ook totaal geen richtingsgevoel, dat gaat nog leuk worden. Maar nu… FUCK.

Ik voel wel dat ik moe ben en gemakkelijk geïrriteerd. Dat krijg je nu eenmaal. Vroeg opstaan en kranten bezorgen. Eventueel als jij klaar bent even slapen maar niet te lang. Anders slaap jij in de avond niet meer. En daar heb ik wel een beetje moeite mee, het duurt minstens drie kwartier voordat ik eindelijk in slaap van.

En je wordt niet goed betaalt, het is wel wat hoger dan de foldertjes. En ze zeggen dat het twee uur gaat duren…, het heeft nu al meer dan twee uur geduurd. Uiteindelijk ga ik sneller worden. Uiteindelijk… Nu nog maar even wachten dus.

Oh en heb ik jou verteld dat het maar liefst zes dagen per week is?

Het positieve is, ik verdien geld voor mijn  HBO. Ik kan nog een baan erbij nemen.
Maar voor de mensen die vroeg opstaan haten, hun rust echt nodig hebben, meer willen verdienen of hun lichaam trekt het niet. Doe het niet. Dan is het niet waard.

Dit was het wel zo’n beetje 😉

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Isa schreef:

    Sterkte! Lang, lang geleden…was ik ook krantemeisje. Het NRC. Verdiende voor een 15 jarige goed…..Nogmaals sterkte!!

    Like

    1. Deborah schreef:

      Hoi Isa, heel erg bedankt! Het is even doorbijten maar het komt goed! Fijn weekend, Deborah

Geef een reactie

