Ierse avonturen

on

In januari is helaas mijn moeder overleden. Ik mis haar enorm, maar de mooie momenten koester ik.. Haar uitspraken en avonturen zijn legendarisch, en daarom zijn Deborah en ik bezig om haar buitenlandse avonturen te bundelen. Mijn moeder heeft veel van de wereld gezien, en het leek ons leuk om haar avonturen op te schrijven en naar aanleiding daarvan bruikbare tips te delen voor de reizigers onder ons.

Hierbij een voorproefje van het hoofdstuk gewijd aan het mooiste eiland ter wereld:

Ierland!

Dat was een stukje geschiedenis en nu gaan wij naar het jaar van 2007. Het laatste regeringsjaar van Fidel Castro,  het jaar dat de geestelijke vader van Scooby Doo overleed en het jaar waar Alberto Contador de Tour de France won onder het genot van doping. Dat terzijde, het was ook het jaar waar mijn moeder het nodig vond om de Ierse cultuur bij te brengen. Het was een hele ervaring op zich. Zij realiseerde zich niet dat ik pas 17 jaar was en nergens naar binnen kwam. Ik mocht geen alcohol nuttigen en mocht geen pubs binnen; toch kreeg zij het voor elkaar om mij de pub in te krijgen. Ook gingen wij naar de echte Guinness fabriek waar zij genoot van een gigantische pint. Mijn moeder was een mager vrouwtje van nog geen 60 kilo en daardoor kwam de Guinness hard aan. In de bus naar de stad begon zij zich niet lekker te voelen en verzocht mij vriendelijk om mijn muil te houden. Dat waren de letterlijke woorden. Want mama voelde zich niet lekker.

We kwamen aan op onze bestemming en liepen terug naar het hotel. Mijn moeder ging daar uitzieken en ik mocht op verkenning gaan. Maar ik moest wel in Zuid-Dublin blijven want Noord-Dublin was asociaal. Vergeleken met Rotterdam was Noord-Dublin heilig. 

Ik had de tijd van mijn leven en maakte mijn zakgeld op bij de Ierse variant van Primark, dat Penny’s heette. Ik kwam terug met tassen vol en ik had nog bergen geld over. Alle lof voor Penny’s, moge jullie lang bestaan. Vanwege het goedkope bestaan mocht ik elke dag wat leuks uitkiezen zoals een Ierse fluit. En nu vragen jullie je af, wat moet men met een Ierse fluit? Wel mensen, Ieren zijn erg muzikaal en hebben specifieke muziekstijl. Ik zat toen op muziekles en erg geïnspireerd door de vele instrumenten in de winkels. Jij kunt ook overal en nergens een mooie trommel kopen. Her en der vond ik een Ierse opa die bewusteloos op de grond lag. Teveel gedronken. Het is aan de ene kant zielig en aan de andere kant een grappig gezicht. Mensen die teveel hebben gedronken en vervolgens een tukje doen op straat, zijn een veel voorkomend verschijnsel in Ierland.
 

Graag  horen we jullie mening 🙂

7 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Ashley schreef:

    Wauw mooi geschreven nicht deze mooie herinnering met je mama blijft voor altijd bij je.. Ik mis haar ook maar als ik naar jou en je broer kijk zie ik je mooie moeder kan niet wachten op je nieuwe post 💛

    Like

    1. Kate schreef:

      Awwwww heel lief Ash ❤ dankjewel :*

      Like

  2. Jolanda schreef:

    Geweldig Kate ! Geweldig mooi geschreven ! En natuurlijk mis je je moeder , en dat zal altijd zo blijven ! En ook de mooie , leuke , gekke en lieve momenten zullen in je gedachten blijven voort bestaan die je samen met haar beleefd/ gedeeld heb. En inderdaad koester die momenten ! …….. En blijf vooral doorgaan met schrijven !!!!!! Super mooi . dikke kus xxx

    Liked by 1 persoon

    1. Kate schreef:

      Bedankt Jolanda ❤ voor je lieve berichtje ❤ ❤

      Like

  3. Jannie van Sas schreef:

    Heel mooi geschreven Kate . Ik kijk uit naar je bundel zal een succes worden , met allemaal leuke verhalen.En tuurlijk mis je je moeder dat zal altijd zo blijven , gelukkig hebben jullie samen heel veel leuke dingen gedaan en mee gemaakt ! Daar kan je de leegte een beetje mee opvullen.HVJ
    O M A xxxxxxxxx

    Liked by 1 persoon

  4. Pecozi schreef:

    ❤️❤️❤️

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

