Cultureel festival in Friesland

Mijn oom woont in Friesland en wij zijn daar het weekend geweest. Meer dan twee uurtjes rijden met een gek achter de stuur, mijn broer. Wij gingen zaterdag er naar toe en zondag weer terug. Heerlijk een nachtje slapen in een klein dorpje met schaapjes op de weide.

Op zaterdag gingen wij naar een dorp Sneek. Een boerengat waar niet zoveel te doen is maar wanneer er wel wat te doen is, is het super druk. Veel mensen gaan erop af en je kan daar lekker eten en drinken. Er zijn wat winkeltjes om te bezichtigen en wat mij het meest verbaasde is dat Halfords daar nog steeds bestond en dat ze Rituals hadden.

Maar goed, zij organiseerde een cultureel festival en de mensen vlogen daarop af. Wat vliegen doen bij een hoopje stront. Wij waren één van de mensen die erop afvlogen. Het was erg gezellig en druk. Op bepaalde plaatsen waren wat bands aan het optreden. De Anquest, Enjoy en wat ik een leuke naam vond: The Red Hot Chili Kleppers. Er waren natuurlijk wel meerdere bands. Overal was er wel muziek te horen en het varieerde van rock tot klassiek.

Mijn broer trakteerde ons na een wandeling op een lekker ijsje. Er was een ijskraam van Zoet & Zo en zij hadden twee smaken. Monchol, een soort aardbeiensmaak (weet effe niet meer hoe het werd gespeld) en Pinda Snickers. Uiteraard ging ik voor het laatste. Het ijsje was enorm lekker en smaakte naar pindakaas met chocola. Yum Yum. Bij Zoet & Zo kon je trouwens ook een ijskar met ijscovrouw of man huren voor € 100,00 per dag. Als dat geen koopje is…

Op een gegeven moment kwamen wij aan op een pleintje. Daar werd een show gehouden voor de kleine kinderen. Vrolijke liedjes gezongen door een stem dat uit een Disney film kwam en een vrouw met een piepstem. Zij hadden ouderwetse kostuum aan, wat zij in de jaren 20 droegen. Of in een ander jaar. Dansen, zingen, kostuums. Het was een soort musical op het pleintje. Mijn ouders en mijn oom vonden het wel leuk om naar te kijken. Dus bleven wij daar even staan. Het woord “even” klopt niet. Het duurde ongeveer 20 minuten voordat zij er genoeg van hadden.

Het was een gezellige dag vol met leuke muziek en een mengelmoes van geuren zoals bloemen en patat. Hoewel het een cultureel festival was, vond ik niet dat het er een was. Het is een paar bands die speelde en een voorstelling en vervolgens was dat het wel zo’n beetje. Maar uiteindelijk was het wel leuke middag geweest.

Geef een reactie

