He, wat flauw zeg!

Vliegtuigvoer. Het ene hapje smaakt lekker en de ander weer niet. Zoals kipnuggets. Ik zat in een vliegtuig terug naar huis en vloog met Ryanair. Eten en drinken zijn uiteraard niet inbegrepen en dat moest je zelf betalen. Tja, dat heb je nu eenmaal met goedkope vliegmaatschappijen. Hoewel het tegenwoordig ook bij de duurdere vliegmaatschappijen gelden. Ik zat op een stoel naast het raam en ik rook een lekkere geur. Een geur dat zo lekker was, dat het water in je mond liep. Ik had weinig gegeten en mijn maag schreeuwde om wat eten. De stewardessen kwamen binnen met karren waarop er verschillende etenswaren stonden. Wat rook het enorm lekker! Met een pijnlijk gevoel keek ik naar mijn portemonnee. Had ik nog genoeg geld voor dure kipnuggets? En jawel hoor, ik had net genoeg om wat kipnuggets te kopen. Ik stak mijn hand op en betaalde de stewardess. Eenmaal het bakje in mijn bezit, begon ik te glimlachen. Eindelijk, wat te eten. Mijn maag was blij met mijn portemonnee en de kipnuggets. Ik opende het bakje en zag…. iets wat op kipnuggets leek. Serieus? Was dat het? Met mijn wijsvinger en duim pakte ik een kipnugget. Althans… wat er op leek. Voorzichtig kauwde ik op de nugget en wat bleek? Ondanks een super lekkere geur, was het flauw. Mijn nugget was droog en flauw. What a waste of money.

Afbeeldingsresultaat voor kipnuggets

Vliegtuigvoer. Het is vaak niet te pruimen. Het is deels te verklaren door de weg die het voedsel aflegt tussen de keuken en de klant. De maaltijd koelt af en het wordt weer opgewarmd in het vliegtuig. Daarnaast smaakt het eten anders in een vliegtuig. Het is alsof je eigen smaak verandert. Daar is een verklaring voor. Zoet en zout proef je nu eenmaal wat minder in de lucht. De zoet- en zoutheid van eten in een vliegtuig proef je tot wel 30% minder dan op de vaste grond. Maar zuur, pittig en bitter blijven prima overeind.

Leuk, denk je dan. Flauw vliegtuigvoer. Niet getreurd, met Singapore Airlines heb je gegarandeerd een lekkere maaltijd. Op hun hoofdkwartier hebben ze een speciale kamer. Het is speciaal want de luchtdruk en luchtvochtigheid in een vliegcabine kunnen gesimuleerd worden. Alle nieuwe recepten en wijnen worden getest voordat ze daadwerkelijk aan boord komen. Singapore Airlines behoort dot de absolute top wat betreft het eten aan boord van een vliegtuig.

Uiteraard heb ik nog een tip voor je. Koop geen eten op het vliegveld, dat is hartstikke duur. Nee, koop gewoon wat eten bij de supermarkt en vul je maag goed. Dan hoef je geen eten te kopen en kun je weer verder wat betreft de kortere vluchten.

Geef een reactie

