K A M P I O E N

Als je 18 jaar hunkert naar de landstitel, of 17 jaar volgens Elia, was de ontlading groot na de eerste doelpunt van de almachtige Dirk Kuyt. De kampioenswedstrijd tegen Heracles in een bomvolle kuip, heerlijk weer en wat rookbommen. Nou ja, heel wat rookbommen. Het was nogal mistig het eerste minuut door de rookbommen. Maar ik zag het eerste doelpunt en mijn opluchting was groot.

Ik zat bij mijn opa, oma, moeder en tante in Rotterdam. Ik kon op een bank lekker zitten en ik volgde de wedstrijd met grote ogen. Eerste de 1-0 en toen de tweede doelpunt. Allemachtig, wat een wedstrijd. Laten we voor het gemak het doelpuntje van Heracles vergeten, want dat was nogal… ongelukkig.

Vandaag was een grote dag, sinds jaren staan we op de Coolsingel om het grootste feest van Nederland te vieren: de landstitel. Een onrustige nacht gehad maar ik stond op met de grootste glimlach ooit. De beste dag van mijn leven. Mijn vader en ik gingen al vroeg weg. Maar mensen zijn altijd nog vroeger. Voor 10 uur kwamen we aan, en het was al teringdruk. De zon scheen genadeloos, vuurwerk knalde hier en daar en mensen bleven je aanstoten. Gekken op daken en in palen. Maar het was adembenemend. Hoewel we niet verder konden lopen dan de Koopgoot, was het toch onbeschrijfelijk om daar te staan. Ik kan het niet uitleggen, je moet het zelf ervaren. Het sfeertje was geweldig, fantastisch en ongelooflijk. Het gevoel van samenhorigheid, pure blijdschap en vreugde. Iedereen zong vrolijk mee met de Feyenoordliederen en gingen helemaal los bij: wij zijn Feyenoord. We gingen ook uit onze dak met Lee Towers, oud maar nog steeds een boegbeeld. Er werd: Helemaal niets in Amsterdam gescandeerd en de menigte werd gek. Met onze handen in de lucht, Feyenoordsjaals werden omhoog gehouden en je zag over het bekende rood en wit. Feyenoordshirts overal. Na ruim twee uur gewacht te hebben, om je heen mensen op hekken en palen ziet klimmen en veel mensen gespot op daken, was het eindelijk zover. De spelers van Feyenoord kwamen naar buiten en er werd met de schaal gepronkt. We mogen voor een jaar Kampioen van Nederland genoemd worden. Uitgelaten supporters, zingende Lee Towers en mooie toespraken van meneer Gio en Kuyt. Wat een geweldige half uur. Veel te kort helaas, maar we waren erbij.

Het besef is er nog niet helemaal. We zijn zowaar kampioen, maar we kunnen het nog niet helemaal geloven. Wat een bijzondere dag. Jammer dat het zo snel voorbij gaat, maar dat heb je altijd bij super geweldige dagen. Mijn familie hoeft zich niet te ergeren als onze mooi Roodstaart Papegaai: “kampioenen” zegt. Dat was vorige week maandag het geval. Maar voor nu; we zijn gewoon kampioen. Of je het gelooft of niet.

K A M P I O E N E N. WIJ ZIJN KAMPIOENEN, OLE OLE.

Afbeeldingsresultaat voor feyenoord

Geef een reactie

