Metropolis Festival

on

Oké. Ik ben nooit de type geweest om vrijwillig werk te doen. Ik bedoel, leuk en aardig, een fijn geweten hebben dat je iemand hebt geholpen. Maar geld is fijn. Voor alles moet je betalen en ik ben maar een armoedig studentje. Echter heb ik nog geen zomerwerk gevonden. Dus ja, wat doe je dan? Je gaat werken als vrijwilliger om je CV wat op te fleuren. Je zoekt wat in je studierichting past.

Nu wil ik mijn geweldige talent als organisator ontwikkelen. Mijn studieloopbaanbegeleider raadde de Metropolis Festival aan en tja, zo geschiedde het. Voor het eerst als vrijwilliger. Het moet toch ooit de eerste keer zijn?

Metropolis is een echte typische Rotterdamse festival met lef. Het is uniek en laat ieder jaar onbekende talenten horen op het Zuiderpark. Het wordt ieder jaar in juli gehouden. Gisteren was het de Dag des Oordeels. Ik mocht gaan werken als vliegende kiep. Dat houdt in dat ik inzetbaar ben voor verschillende activiteiten, zoals het beker retourpunten, helpen met kinderactiviteiten, brochures uitdelen en meer.

Op een groene grasveld achter de ingang mocht ik met mijn blije gezicht de mensen verwelkomen en 18+ vragen om hun ID te laten zien zodat ze een mooi groen bandje om hun rechter pols kunnen krijgen. Dan kun je bij de bar direct een biertje halen zonder te legitimeren. Op de achtergrond hoorde je diverse sounds, lachende mensen en gewoon een hoop lawaai. Ik wisselde mijn activiteit af met het uitdelen van brochures. Echter kwamen er 15 vrijwilligers niet opdagen, dus het was druk. Wij konden helaas niet ergens anders ingedeeld worden. In andere woorden, ik heb de hele dag brochures en bandjes uitgedeeld.

Waaronder aan een klein schattig blond meisje met blauwe ogen. Ze kwam naar mij toe rennen in haar gele jack en haar haartjes in twee staarten. Het meisje stopte, keek met haar blauwe kijkers mij aan en hield haar rechter pols naar voren. Iemand wilde duidelijk heel graag een groen bandje. Met een lief blozend gezichtje en pure schattigheid, daar kan ik niet tegenop. Ik pakte een groen bandje en bond het een paar keer om haar pols heen. Ze keek mij aan met een glimlach en liep weg samen met haar vader.

Verder heb ik een brochure uitgedeeld aan iemand die het verzameld. Iemand die er totaal niet uitzag voor dit festival, of juist wel. De hele dag kwamen mensen met zwarte kleding met logo’s van bands, tatoeages en piercings naar binnen. Er kwamen ook ‘normale’ mensen, maar mensen in het zwart en een gek haarkleur domineerden het groene grasveld. Maar voor mij was de vrouw met de verzamelobsessie een bezienswaardigheid. Je kon haar niet missen met haar roze outfit. Alles, maar dan ook echt alles, was roze. Haar lange blonde haren met grijs doorweven waren gebonden in een paardenstaart met een roze elastiek. Ze had een roze halter top aan met een speldje op haar borst. Rode lippen met een sigaret. Heel toepasselijk. Gevolgd door een wijde broek en afgemaakt met een roze blazer. Tevens had ze ook roze schoenen aan. Volledig roze dus.

Daarnaast zag ik ook veel materiaal rondlopen voor Gordons programma: hotter than my daughter. Maar dat terzijde.

We begonnen met een bewolkte dag. Het regende ook nog hevig maar vervolgens werd het droog. Wolken verdwenen geleidelijk en het zonnetje scheen. Veel mensen lagen ook heerlijk te zonnen op hun matjes terwijl ze naar muziek variërend van punk tot hiphop luisterden. In de volle brandende zon deelde ik brochures uit en trotseerde ik mensen die mij zowaar negeerden. Ben ik soms gevaarlijk met een brochure? Een jonge vrouw met haar gezelschap kwamen aanlopen en ik stak een brochure uit, glimlachte en vroeg: programmaboekje? Waarop zij mij aankeek, mij volledig negeerde en verder liep. “Graag gedaan” riep ik haar nog na. Zij moet vast de gezelligste thuis zijn.

De beveiliging controleerde tassen en namen vrij veel in. Deo’s, zonnebrand, hairspray en zakjes wiet. Een jongen gehuld in een zwarte t-shirt, bandjes en een wijde broek kwam naar mij toe voor een 18+ bandje. “Jij bent van de bandjes, toch?” “Zeker” antwoordde ik. “Zolang je maar een ID laat zien”. Hij showde zijn ID en had meteen een dringende vraag. Met een serieuze blik vroeg hij aan mij: “Weet jij waarom we niet meer mogen blowen? Vorige jaar mocht het nog wel”. Ik had een mud shirt aan *een grijs shirt met Metropolis logo en nog wat zooi*, met daaroverheen een groene jacket en een normale spijkerbroek. Mijn outfit werd afgemaakt met hardloopschoenen. Mijn bruine haren waren gebonden in een knot en ik droeg een donkerblauwe bril. Ik dacht bij mijzelf: zie ik eruit als iemand die van blowen houdt? Daarnaast weet ik amper hoe je er een draait. Of rolt. Of wat dan ook. Ik wilde die gast een sarcastische repliek bedienen, maar gelukkig met moeite binnen gehouden. Ik wist totaal niet dat er geblowd mocht worden, ben er nooit geweest. Vervolgens zei ik: “Dat zou ik niet weten, maar de beveiligingsmaatregelen zijn flink verscherpt”. Ik deed zijn bandje om zijn rechter pols en hij nam genoegen met mijn antwoord. Samen met zijn punkervriendjes ging hij op weg. Zonder een zakje wiet. Wat jammer nou.

Ondertussen kwamen er weinig bezoekers binnen. Of het waren bezoekers die even snel ergens ging eten en weer teruggingen naar het festival. Rond een uur of 7 gingen wij alvast opruimen. Doos met brochures en een doos met bandjes naar de infopunt gebracht. Samen met andere vrijwilligers waarmee ik samen heb gewerkt gingen wij op pad om af te melden. Met een knuffel en een groet van de coördinator, ging ik op weg naar de metro.

Eenmaal thuis aangekomen kwam ik tot een vervelende ontdekking. Geen zonnebrand, een felle zon en ik had totaal niet in de gaten dat ik verbrand was. Ik keek in de spiegel en mijn gezicht met een rode neus en een verbrande linkerkant staarde mij aan. Zelfs mijn hals was links verbrand. Wel verdomd. De grote les is: neem altijd zonnebrand mee. Of smokkel het mee 😉

 

 

Geef een reactie

